Elke euro telt: 8 tips om jouw meters te laten sponsoren!

03-11-2020 | 18:38

De eindsprint is ingezet! We zijn aangekomen bij de vierde, en daarmee ook de laatste week van de Toer voor ALS - Home Edition. Laten we deze week zoveel mogelijk kilometers afleggen, maar bovenal euro’s ophalen voor de strijd tegen ALS. Want als elke meter telt, dan rennen we wat harder, dan fietsen we wat verder en lopen we een extra blokje om. 

We delen met jou de top 8 gouden tips van deelnemers die hun eigen fondsenwerving een geweldig duwtje in de rug hebben gegeven. Met deze tips gaat het je vast en zeker lukken om je streefbedrag te halen óf deze in opgehaalde euro’s ver voorbij te streven.

Tip 1: vertel aan iedereen dat je meedoet en waarom!
Guido Mols heeft tijdens de Toer voor ALS al 1185 kilometer afgelegd en is 174 euro verwijderd van zijn streefbedrag van 5000 euro. “Alleen door geld kan er onderzoek gedaan worden naar ALS. En alleen door onderzoek komt er hopelijk ooit een oplossing voor deze rotziekte.” Zijn advies om jouw fondsenwerving een boost te geven: “Vertel letterlijk íedereen die je tegenkomt wat je aan het doen bent en waarom je dit doet. Je zult zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en je willen steunen.

Tip 2: maak sponsoren super makkelijk!
Deze tip komt ook van Guido en is goud waard! “Als je mensen over jouw deelname aan de Toer voor ALS vertelt, zorg er dan voor dat ze meteen kunnen doneren. Dat kan heel makkelijk: mail of app de link naar jouw actiepagina of laat de QR code (deze staat ook op jouw actiepagina) scannen op je mobiel. Succes gegarandeerd!”

Tip 3: maak je verhaal persoonlijk!
Anouk rent tijdens de Toer voor ALS een marathon, verspreid over vier weken. Ze heeft haar kilometers al door 162 mensen laten sponsoren en gaat haar streefbedrag van 3 duizend euro mogelijk verdubbelen. Haar advies aan andere deelnemers: “Maak je verhaal persoonlijk. Deel je verhaal, deel je pijn. Dan krijgen we wat meer begrip en zijn meer mensen bekend met deze vreselijke ziekte. Door je zo open te stellen krijg je ook prachtige reacties terug en veel donaties.”

Tip 4: deel jouw actiepagina!
Je kunt jouw actiepagina heel simpel onder de aandacht brengen op Facebook, LinkedIn, Twitter en via de e-mail. Ga naar jouw actiepagina, klik op de ‘social share’-button en kies het kanaal waarop je jouw pagina wilt delen. Hoe meer mensen weten van jouw deelname, hoe meer kans op meer sponsoren. Vertel waarom jij meedoet en roep jouw omgeving op om te doneren!

Tip 5: maak een WhatsApp-groep aan
Maak een WhatsApp-groep aan met vrienden, familie & collega’s. Vertel dat je meedoet aan de Toer voor ALS en waarom. Deel regelmatig updates van jouw sportieve prestatie en deel de link naar jouw actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren, zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...

Tip 6: benader bedrijven om je te sponsoren
Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Vraag het bedrijf waarvoor je werkt jou te steunen door op sociale media jouw deelname onder de aandacht te brengen. Plaats onderaan jouw e-mail een campagnebanner van de Toer voor ALS met een link naar jouw actiepagina. Bedank jouw sponsoren op LinkedIn en schrijf erover op Intranet en in de interne nieuwsbrief. 

Tip 7: vertel jouw verhaal aan lokale media
Lokale en regionale media zijn erg geïnteresseerd in bijzondere verhalen van mensen uit eigen stad of dorp. De meeste redacties zijn via de website goed te bereiken; een persbericht is zo opgesteld en verstuurd! Vertel dat je meedoet aan de Toer voor ALS, welke sportieve prestatie je neerzet en wat je met jouw deelname wilt bereiken. We helpen je graag op weg, download hier een voorbeeld persbericht en vul zelf aan. Wie weet sta jij straks met jouw actie op de voorpagina!

Tip 8: betrek je donateurs bij de eindsprint!
De ervaring leert dat er in de laatste week van je actie het meeste gedoneerd wordt. Zet je eindsprint dan ook goed in en vraag je donateurs om hulp. Want die zullen ook graag willen dat jij je streefbedrag haalt. Als elke meter telt, dan gaan we samen voor een recordopbrengst in de strijd tegen ALS!  

 

Tip 9: Maak een wervend filmpje!

Voor Toer voor ALS deelnemers hebben een vlogtool ontwikkeld waarmee jullie op een persoonlijke manier vrienden, familie en collega’s op kunnen roepen tot steun. Het filmpje is uiteraard ook prima weg te zetten op blogsites en sociale media. Bekijk hieronder een demo van de vlogtool, en lees hier hoe je zelf een vlog kunt opnemen. Uiteraard zullen wij jullie vlogs ook weer promoten, zodat we samen zorgen voor een groot bereik!